Passie-altaar in de Sint-Martinuskerk en Processiepark in Genooi 
In de reeks "Tijd voor Venlo" is onlangs het zevende deel verschenen over de restauratie van het hoogaltaar in de St.-Martinuskerk en over de verhuizing van het Processiepark in Genooi naar de overzijde van de Sint Urbanusweg. Dit sluit geheel aan bij het Jaar van het Religieus Erfgoed. Auteurs Sef Lamberts (Venlo, 1943) en Albert Lamberts (Venlo, 1950) brengen de iconografie, historie en restauratie van dit fraaie triptiek goed in beeld. Het altaar, een ontwerp van de Venlose kapelaan Joseph Windhausen (1865-1936), telg uit de schilderdynastie, werd uitgevoerd in het atelier van Ferdinand Langenberg (1849-1932) in Goch. Enkele onderdelen van het retabel en van het maaswerk werden onder toezicht van Joseph Windhausen gemaakt in een door Langenberg aangekocht pand in Venlo. Geheel uiteengezet worden de voorstellingen van de drie expositiestanden van het retabel: geheel dichtgeklapt vier heiligen in grisaille, de stand voor de weekdagen met polychrome schilderingen van Albin Windhausen en geheel geopend voor de feestdagen de gepolychromeerde en rijk vergulde beeldengroepen die betrekking hebben op de Passie. Ook de totstandkoming van het altaar en de beschadiging in de Tweede Wereldoorlog, waarbij het bijbehorende baldakijn verloren ging, wordt uitvoerig beschreven. Vervolgens wordt de restauratie en de keuzes die daarbij werden gemaakt, uitvoerig beschreven in de opgenomen restauratierapporten van de restaurateurs Marieke Walison, Frans-Joseph Joordens en Theo Lamberts. 
In het laatste hoofdstuk is er aandacht voor de verhuizing van het Processiepark van Genooi in verband met de uitbreiding van Océ. Over de calvariegroep is weinig bekend en de verwijdering van de locatie heeft ook weinig aanwijzigingen gegeven. Van de dertien kapelletjes met scènes uit de kruisweg, zijn er slechts tien herplaatst in het nieuwe kruiswegpark. Waarom deze keuze is gemaakt, wordt helaas niet duidelijk. Al met al is dit boekje, een uitgave van Uitgeverij Mosae te Venlo, een aanrader voor geïnteresserden in religieus erfgoed uit de negentiende en twintigste eeuw, neogotische kunst en de historie van Venlo.
|